Scrum

Gannt Şemaları

Proje planları oluşturulurken Gannt Şemaları kullanılır. Bu şemalar Henry Gantt tarafından 1910-1915 yıllarında geliştirilmiştir. Bu şemalar kullanılarak oluşturulan metodlardan biri Waterfall (Şelale) Metodudur. Bu methodu detaylı bir proje planı çıkarmak için kullanırız.

  1. İş Gereksinimleri belirlenir
  2. Tasarım Aşaması
  3. Kodlama
  4. Test
  5. Müşteri onayı

Bu tarzda bir yaklaşım, her şeyin detaylı olarak planlandığı ve herkesin projeyi detaylı olarak görmesi bakımından yararlı görünse de ilk başta. İş gerçek dünyaya uyum sağlamaya geldiğinde aslında hazırlanan planın güncelliğini koruması ve yaşaması çoğu projede imkansız hale geliyor. Bu da birçok projenin başarısızlıkla sonuçlanması durumunu ortaya çıkarıyor. Çünkü bu planlar işlerin yolunda gideceği düşünülerek hazırlanıyor. Planlanan zaman çizelgesinden işler sapmaya başlıyor. Bu problemleri ortadan kaldıracak yaklaşımlar arayışı ortaya çıkıyor. Bu yaklaşımlardan biri de Scrum dır.

Scrum : Bir projeyi veya ürünü; daha az maliyetle, daha az insanla, daha az zamanda, daha kaliteli bir şekilde tamamlamak için kullanılabilecek bir yöntemdir. Bir projede düzenli olarak gelinen durumu kontrol ederek, ortaya çıkan sorunların çok fazla tıkanıklığa sebep olmadan fark edilerek mevcut duruma ve sürece göre ekibi uyarlamayı hedefliyor. Scrum’ın yapmaya çalıştığı şey aslında budur. Bu yaklaşımı uygulayabileceğiniz tüm işlerde, projelerinizde, ürün geliştirmelerinizde bu yöntemi kullanabilirsiniz.

Scrum Süreci:

Product Owner (Ürün Sahibi) : Yapılacak iş veya proje ile ilgili vizyona sahip olan kişi olmalıdır.

Team 3-9 member (Takım 3-9 kişi) : Ekipte sadece işi yapacak kişiler olmalıdır. Ekibi mümkün olduğunca küçük tutmak gerekir.

Scrum Master (Scrum Ustası) : Ekibe scrum sürecinin işleyişini sırasında yol gösterecek, ortaya çıkan problemlerin çözülmesinde ekibe yardımcı olacak kişidir.

Product Owner (Ürün Sahibi) : Bir iş listesi oluşturur. Bu iş listesi yapılması gereken projeyle, işle ilgili her şeyi içermelidir. Scrum süreci boyunca sürekli güncellenen bir listedir. Bu liste ürün sahibi tarafından önceliklendirilir ve sıraya dizilir. Bu listeye Product Backlog(İş listesi) denir. İşleri yapacak ekipteki kişiler iş listesine bakıp ilgili işin yapılıp yapılmayacağını, ne kadar zaman alacağını söylemelidir. Burada zaman olarak net bir saat vermek yerine, yapılacak iş maddesinin büyük bir iş mi, küçük bir iş mi şeklinde tahminlenmesi hedeflenmektedir. Burada net bir saat verilmemesinin amacı genelde verilen saatlerin hiçbir zaman tutturulamamasıdır. Daha sonra Product owner tarafından oluşturulan iş listesi, scrum master’ın ve ekibin aynı zamanda Product Owner (ürün sahibinin) de olduğu ilk toplantıda parçalara bölünür. Bu toplantının ismi Sprint Planlama toplantısıdır(Sprint Planing Meeting). Bu toplantıda bundan sonraki yapılacak sprint toplantısına kadar yapılacak işler belirlenir. Bu belirlenen aralığın bir aydan daha kısa olmalı belirlenir. 1 veya 2 haftalık sprintler belirlenir. Yapılacak iş maddeleri seçilir ve herkes sorumluluğu dahilinde bir sonraki toplantıya kadar ilgili iş maddelerini yapmaya başlar. Her sprint sonunda eldeki sonuçlar değerlendirilir. Bir scrum tahtası hazırlanıp 3 kolona ayrılabilir. Yapılacak işler, Devam eden işler, tamamlanan işler yazılır. İşler bu şekilde takip edilir.

Günlük Stand Up Toplantısı: Ekip ile Scrum master ın katıldığı, 15 dakikayı geçmeyecek toplantılar yapılır. Ekibin birbirinden haberdar olması takıldıkları ya da problem yaşadıkları yerler varsa scrum master tarafından bunlara çözüm bulunması gerekir. Bu toplantıda 3 soruya yanıt aranır. Dün ne yaptın?, Bugün ne yapacaksın? İşini yapmaya engel bir durum var mı? soruları sorulur. Kimin ne yaptığının herkes tarafından bilinmesi amaçlanır bu toplantıda. Eğer toplantılar 15 dakikayı geçiyorsa işleyişte bir yanlışlık vardır demektir. Spring sonunda tamamlanan işlerin değerlendirilmesi için bir gözden geçirme toplantısı yapılır. Bu toplantıya herkes katılabilir. Scrum sürecinde yer almayan; Müşteri, yönetim, hissedarlar, vs. bu toplantıda yer alabilirler. Burada sadece tamamlanan maddeler üzerinden gözden geçirilir ve tamamlanan maddeler değerlendirilir.

Sprint sonunda sprint geçmişine bakma için, ve yeni sprint için bir toplantı planlanır. Bu toplantıya scrum ekibi katılır. Scrum master, Ekip ve Product owner, Bu toplantıda tamamlanan sprint sürecinde nelerin yolunda gittiği ya da gitmediği değerlendirilir. Bir sonraki sprint te nelerin daha iyi yapılabileceği değerlendirilir. Scrum döngüsü benzer şekilde işletilir. Scrum sprintleri bitene ürün, proje, iş bitene kadar devam eder. Product backlog ta ürün listesindeki maddeler bitene kadar devam eder

Yorum bırakın